Mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Milou Stéphanie Slotboom - WaarBenJij.nu Mijn eerste stageweek - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Milou Stéphanie Slotboom - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Milou Stéphanie

18 April 2015 | Zweden, Stockholm

God kväll oftewel goede avond!

Er is alweer een hele week voorbij sinds mijn eerste verslag. Deze week is er weer heel wat gebeurd en ik ben ook heel wat ervaringen rijker.

Ik begin bij vorige week maandag, mijn eerste stagedag op The British Primary School van Stockholm.

Ik had een heel leuk weekend gehad samen met Lotte en het was fijn om haar hier te hebben. Toen om 6.30 uur de wekker ging, was ik best wel zenuwachtig. “Wat als ik het niet kon vinden, wat als ik de mensen niet zou kunnen verstaan, wat als ze helemaal niet aardig zijn?” Allemaal vragen die door mijn hoofd spookten.

De school lag op 3 km van het huis waar ik woon. Ik had een nieuwe mountainbike gekregen om te gebruiken voor mijn ritjes naar school. Het fietsen naar de school is best een aardige klim…heuvel op, heuvel af en dan is 3 km best lang.
Toen ik op school aankwam, had ik geen idee waar ik mijn fiets neer moest zetten. Iedereen was hier natuurlijk met de auto. Ik parkeerde hem voor bij het hek en probeerde een deur te vinden om naar binnen te gaan. Alle ingangen zijn hier beveiligd en je komt alleen met een sleutel of code binnen. Ik liep eerst een rondje om de school en toen drukte ik toch maar op een knopje bij de deur. Plotseling gaf het groen licht en mocht ik naar binnen. Ze hadden mij thuis verteld dat ik geen buitenschoenen aan mocht dus ik had een plastic tas met gympen meegenomen. Toen ik naar binnen liep, liep ik op de eerste vrouw af die ik zag. Ik stelde me vriendelijk voor: “hello, my name is Milou and I’m the Dutch Student.” Ze antwoordde alsof ze wist wie ik was en ze begeleidde me naar mijn lokaal en mentor. Mijn mentor, Megan, was erg vriendelijk en aardig en liet me meteen de hele school zien. Ik zag al dat niemand van de docenten andere schoenen mee had, behalve ik.

Mijn klas is erg klein en hangt vol met werkjes en tekeningen van de kinderen. Er zitten op dit moment maar 13 leerlingen in de klas aangezien er een aantal al zijn vertrokken naar een ander land.

Er zijn heel veel nationaliteiten:
1 uit Nederland
1 uit België
1 uit Frankrijk
2 uit Engeland
2 uit Zweden
2 half Engels/half Zweeds
1 uit Italië

Alle leerkrachten hebben Engels als hun moedertaal en ze komen uit Engeland of Australië en één uit Amerika. In iedere klas zitten minimaal 2 volwassenen (een leerkracht en leerkracht assistent). De leerkracht assistent die bij mij in de klas werkt, is Nederlandse! Ze helpt mij erg goed en we kunnen het goed met elkaar vinden. Ik moet nog wel erg wennen aan de taal hier. Het is lastiger om Engels te spreken dan je denkt maar elke dag gaat het een stukje beter. De kinderen vinden het helemaal niet erg dat ik niet foutloos Engels praat dus ik kan vrijuit spreken, haha.

Een paar weetjes:
- de leerlingen krijgen bij veel vakken een vakdocent (Bewegingsonderwijs, muziek, ICT, handvaardigheid & Zweeds). Er zitten dus voor een groepsleerkracht veel gaten in het rooster.
- de leerlingen krijgen allemaal een warme maaltijd (lunch) op school. Ook leerkrachten mogen gratis mee-eten.
- Elke dag is er van half 9 tot 3 les op school, daarna zijn er voor veel leerlingen ‘after school clubs’ waar ze bijvoorbeeld Nederlandse les krijgen.

Een vrolijk nummer om mee af te sluiten: twee populaire jongens hier in Zweden die (in het Zweeds) zingen over een 'groupie' ipv een 'selfie'.
https://www.youtube.com/watch?v=4m1nf-DgY0E

Geniet ervan en hopelijk tot het volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou Stéphanie

Actief sinds 06 April 2011
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 19829

Voorgaande reizen:

10 April 2015 - 12 Juni 2015

Stage in Stockholm

30 Juni 2011 - 28 Augustus 2011

Domaine de la Bergerie

Landen bezocht: